Veiligheid fietsen blijft kind van de rekening

Wijk bij Duurstede, 13 november 217. Tijdens de afgelopen fietskeuring op de basisscholen in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek bleek de veiligheid van de fietsen nagenoeg gelijk met die van het jaar 2016. Van de 1500 leerlingen op de basisscholen van groep 3 tot en met 8 hebben ruim 930 kinderen hun fiets laten keuren. Dit houdt in dat er dus bijna 600 leerlingen hun fiets thuis hebben gelaten. VVN afd. Wijk bij Duurstede vindt dit een slechte ontwikkeling. We hebben allemaal de mond vol over het ongewenste gedrag van de E-biker, het tegen het verkeer inrijden op de fietspaden, het gebruik van de I-phone en de snelheid van de auto in de bebouwde kom. Maar de eigen fiets veilig maken is dan een punt waar we ons kennelijk niet al te druk over maken.

Met de auto naar school

Per school zit hier best wat verschil in. VVN denkt dat de matige opkomst ook te maken heeft met het feit, dat veel kinderen met de auto naar school gebracht worden of op loopafstand wonen. De fiets blijft dan thuis. Eigenlijk zou voor de dag van de keuring het kind eens een keer met de fiets naar school moeten komen. Er is deze tijd veel te doen over het naar school brengen van de kinderen met de auto. Bij de scholen ontstaan daardoor onveilige situaties. Verder is het belangrijk om de fiets ook eens na te laten zien, met name op de punten van verlichting en reflectie. De kinderen gebruiken de fiets tenslotte ook op andere momenten, dan alleen naar school.

Fietskeuring

In de week van 7 tot en met 10 november, zijn de mensen van Veilig Verkeer Nederland afdeling Wijk bij Duurstede weer actief geweest met het keuren van de fietsen van kinderen op de basisscholen in onze gemeente. Er werden 938 fietsen ter keuring aangeboden. Zeshonderd fietsen (600) zijn daarvan goedgekeurd en voldeden er drie honderd en negen en dertig (339) niet aan de minimale veiligheidseisen. Dit is nagenoeg gelijk gebleven aan het vorige jaar. Het grote struikelblok voor de fietsen is toch nog steeds weer de verlichting. Ondanks de landelijke campagne over de fietsverlichting ontbeert het menig fiets aan de minimale eisen daarvan. Men moet daarbij ook nog bedenken dat de fietsen van de kinderen van groep 3 en 4 niet afgekeurd worden op de verlichtingeisen, maar wel op de reflectie. Daarbij gaat het dan ook vaak mis. De hoge cijfers slaan dus met name op de fietsen van de leerlingen van groep 5 tot en met 8. Dit zijn ook de groepen die best nog wel eens individueel fietsen. Het liefst zien de mensen van Veilig Verkeer Nederland, dat de vereiste verlichting vast op de fiets is gemonteerd met een koplamp die ook naar voren uitstraalt met een beter zicht op de weg. Met de huidige goed werkende LED verlichting op batterij kunnen de problemen met slechte contactjes en een slippende dynamo simpel opgelost worden. Maar ook de wielreflectie en de achterreflector zorgen voor de nodige afkeuringen. Veel mensen denken dat een rood batterijlichtje aan de achterzijde ook gelijk de rode reflector vervangt. Dat is niet altijd het geval en daar wordt dus ook streng naar gekeken.

Handvatten los

Een ander punt van zorg zijn de behoorlijk loszittende handvatten. Bij de minste geringste beweging schieten de handvatten los van het stuur, met alle vervelende gevolgen van dien. Verder bleek een simpele bel ook vaak niet aanwezig of defect. De fietsen worden daar uiteraard op afgekeurd. Ook verbazen de “keurmeesters” zich er telkens weer over dat er kinderen zijn die fietsen aanbieden waar werkelijk van alles aan mankeert.

Sticker OK

Gelukkig voldeed het overgrote deel van de aangeboden fietsen wel aan de gestelde veiligheidseisen en de eigenaren daarvan kregen dan ook de bekende “OK” sticker. Met name school De Wegwijzer, locatie Noorderwaard, stak er met kop en schouders bovenuit. Van de 156 aangeboden fietsen kregen er 115 de “OK” sticker.

Gerelateerde artikelen

Gratis nieuwsbrief

Aanmelden of afmelden

De nieuwsbrief wordt dagelijks na 18.00 uur gemaild.
captcha