Wijk bij Duurstede, 23 december 2020. Op 17 december werd door de gemeente het persbericht ‘Invoering van diftar: bedragen voor legen kliko met restafval zijn bekend’ verstuurd. Met de stijging van 23% in het voorgaande jaar in gedachten reden genoeg om de gemeente verduidelijkende vragen te stellen over de voorliggende forse stijging van de afvalstoffenheffing.

Vragen

Op dezelfde dag dat het persbericht van de gemeente werd ontvangen (17 december) stuurde de redactie van ditiswijk.nl vragen naar de gemeente. Maandag 21 december zouden de antwoorden worden gestuurd beloofde de gemeente in haar antwoord.

Graag horen wij of onderstaande juist verwoord, berekend en volledig is.

  • In 2019 betaalde de inwoners € 204,89 per huishouden aan reinigingsrechten.
  • In 2020 betaalde de inwoners € 252,00 per huishouden aan reinigingsrechten. Een stijging van 23%.

Om de gemiddelde kosten per huishouden inzichtelijk te maken gaan we in het onderstaande rekenvoorbeeld uit van één heel jaar vanaf 1 april 2021.

  • In de jaren 2019/2020 werd gemiddeld het restafval 12 keer per jaar opgehaald.
  • Door de gemeente verwachte betere scheiding van afval zou een gezin b.v. 6 keer(-50%) zijn restafval kliko laten legen.
  • 6 legingen van een 240 ltr kliko x 8 = €48 + vaste lasten € 263 = €311 per jaar.

Communicatie

Begin dit jaar verstuurde de gemeente het persbericht ‘Direct Duidelijke communicatie bij gemeente Wijk bij Duurstede’. In dit persbericht staat onder andere: ‘Om echt mee te doen in onze samenleving, moet iedereen wel begrijpen wat de gemeente zegt of schrijft. Zo weet iedereen wat de gemeente van hen verwacht, maar ook wat zij van de gemeente mogen verwachten’. Na een rappel vanmorgen waarom de antwoorden afgelopen maandag niet waren verstuurd werd vanmiddag onderstaande tekst als antwoord op de vragen ontvangen. Hieruit is op te maken dat het persbericht van 17 december duidelijker had gekund wat een hoop ergernis en boze reacties van inwoners wellicht had voorkomen.

De gemeentelijke kosten voor het afvalbeheer van volgend jaar gaan fors stijgen, omdat het verwerken van het restafval duurder wordt. Voor 2021 bedragen de kosten € 299,- per huishouden. Om de kosten eerlijker te verdelen en er voor te zorgen dat het afval nog beter gescheiden wordt, is er gekozen voor diftar. Ook zonder diftar zouden de kosten € 299,- per huishouden zijn. Met diftar betaalt ieder huishouden in een vast bedrag van € 263,-. Vanaf 1 april komt daar een variabel bedrag voor restafval bij van gemiddeld € 36,- .

Variabel tarief

Bewoners betalen het variabele tarief voor elke keer dat niet-gescheiden restafval wordt aangeboden. We gaan er vanuit dat een huishouden tussen april en december 2021 gemiddeld nog 4 tot 5 maal de kliko van 240 liter aanbiedt. Of 3 tot 4 maal de kliko van 140 liter. Of 24 zakken in de ondergrondse container. Dus dat is ongeveer om de maand de kliko aan de weg, of met één vuilniszak per 2 weken naar de ondergrondse container.

Ervaring

Dat is veel minder dan voorheen. Dat komt doordat mensen hun afval beter scheiden én de kliko pas aan de weg zetten als die helemaal vol is. Het aantal verwachte aanbiedingen is gebaseerd op ervaringen bij andere diftar gemeenten.

Diftar de meest gestelde vragen

De vragen over nascheiding, wat is bedacht voor luiers, of voor de hoogbouw staan op de website van de gemeente. Heeft u nog vragen die u daar niet tussen ziet staan? Stuur dan een mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Geen winst

In 2021 wordt het aantal aanbiedingen per keer precies gevolgd. Als blijkt dat inwoners de kliko’s gemiddeld vaker aanbieden (en de gemeente daardoor meer inkomsten krijgt), dan wordt dit verrekend in de heffing van 2022. De gemeente mag namelijk geen winst maken op het afvalbeheer.

Gratis nieuwsbrief

Aanmelden of afmelden

De nieuwsbrief wordt dagelijks na 18.00 uur gemaild.
captcha