Bezoek Romein op Basisscholen in Wijk bij Duurstede

Wijk bij Duurstede, 16 april 2018. In het kader van de stadspromotie van Wijk bij Duurstede heeft een Romeinse meneer op woensdag 11 april een aantal basisscholen in Wijk bij Duurstede en Cothen bezocht om de rijke geschiedenis van Wijk bij Duurstede onder de aandacht te brengen.

Kleine Stad, grote geschiedenis

Wijk bij Duurstede is een idyllische plaats met een rijke geschiedenis waarover veel te vertellen valt. Drie perioden springen eruit: De Romeinse tijd met de Limes (de noordgrens van het Romeinse Rijk) en het verdwenen Castellum Duristate. De ‘Gouden eeuw’, toen Dorestad het Rotterdam van de vroege Middeleeuwen was en de grootste handelsplaats van Noordwest-Europa. Dorestad was regelmatig doelwit van Vikingovervallen. En de Bourgondische tijd toen aan het eind van de Middeleeuwen David van Bourgondië de machtigste bisschop van Europa was.

Kleurplaatactie

Om de rijke geschiedenis van Wijk bij Duurstede onder de aandacht te brengen van kinderen op de basisscholen is een ludieke kleurplaatactie bedacht. Op woensdag 11 april is deze kleurplaat verspreid onder de basisscholen in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede. Op een paar scholen kwam een Romeinse meneer en zijn Bataafse vrouw de kleurplaten bezorgen en konden kinderen kennis maken en op de foto met deze markante figuren uit onze geschiedenis. De hoofdprijs voor de mooiste kleurplaat is een stadswandeling onder leiding van een VVV gids en een lekkere pannenkoek voor de hele klas!

Stadspromotie

Stadspromotie heeft als doel het imago van een stad te veranderen of te versterken. Daarmee kun je bijvoorbeeld recreatie en toerisme bevorderen, maar ook de vestiging van nieuwe inwoners en bedrijven. Stadspromotie moet een gezamenlijke vlag hebben waaronder gevaren kan worden: een beeldmerk, slogan en creatief concept welke laten zien waar de stad voor staat, waarom je er naartoe moet komen en waarin het zich onderscheidt van andere steden. Voor Wijk bij Duurstede is de slogan: ‘Kleine stad, grote geschiedenis’. In het beeldmerk van Wijk bij Duurstede zie je de bijzondere en unieke geschiedenis terug en aansprekende verhalenvertellers brengen het verleden, heden en de toekomst van de stad op diverse manieren onder de aandacht.

Voor en door ondernemers en organisaties

Ondernemers en organisaties in en rond de binnenstad van Wijk bij Duurstede omarmen het merk en velen zijn al aan de slag gegaan om het beeldmerk door te gaan voeren in hun producten, uitingen of acties. Iedereen die mee wil doen is vanzelfsprekend van harte welkom en kan zich aanmelden op deze website.

Gratis nieuwsbrief

Aanmelden of afmelden

De nieuwsbrief wordt dagelijks na 18.00 uur gemaild.
captcha